Materiaalmoeheid oorzaak van klapbanden Pirelli?

  • Gepubliceerd op 26 aug 2015 11:03
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra

Materiaalmoeheid heeft mogelijk bijgedragen aan de kapotte band van Sebastian Vettel in de slotfase van de Grand Prix van België. Dat vernam Auto Motor und Sport van bandenexperts bij de teams. En voor Monza dreigt een herhaling van zetten.

Bandenleverancier Pirelli heeft in de winter de constructie van de schouders van de band gewijzigd. De bandenexperts van de teams vermoeden nu dat de schouders de extreme krachten die op snelle circuits als Spa en Monza vrijkomen niet aan kunnen en dat dan materiaalmoeheid optreedt.

Een toename van het gewicht van de auto's in combinatie met de hogere snelheden plaatst hoge centrifugale krachten op het rubber. 28 ronden op hetzelfde setje banden was te veel van het goede. Op Monza is hetzelfde mogelijk. De enige optie is om strikte regels voor het verbruik van de banden in het leven te roepen, ving Auto Motor und Sport van engineers op.

Moeten ze nooit doen, hoeveelheid ronden gaan bepalen. Zou een enorme afgang zijn voor de leverancier maar ook voor de sport. Het hoogst haalbare (althans, dat vinden we) in de autosport gaat beperkingen wat betreft materiaal instellen?

Ook de banden moeten juist het beste zijn, het sterkste, ic... [Lees verder]

  • 3
  • 26 aug 2015 - 11:15

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Het gewicht was toch bijna op zijn laagst voor Vettel?

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 11:06
    • Warlord

      Posts: 2.214

      Maar de rest van die stint zal hij nog zo'n 75 kg aan brandstof verbrand hebben.

      • + 0
      • 26 aug 2015 - 11:40
  • Krijgen we straks dat de coureurs een maximaal aantal ronden mogen op bepaald setje banden..

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 11:08
    • Dat kan simpel voor elk circuit anders zijn. Voor Monaco zou dat de hele race kunnen zijn (wissel is dan alleen vanwege de eis dat beide type banden gebruikt worden noodzakelijk). Voor de snelle cicuits waar banden het zwaar hebben zullen noodzakelijkerwijs extra stops noodzakelijk zijn. Ik zie hier geen probleem in

      • + 0
      • 26 aug 2015 - 12:06
    • Ik zie 1 groot probleem. Er kan dan geen afwijkende strategie gehanteerd worden en dat speelt MB alleen maar in de kaarten.

      • + 1
      • 26 aug 2015 - 12:26
  • Elders heb ik ook gelezen dan de FIA misschien toch akkoord wilt gaan met een maximaal aantal ronden voor een setje (zoals Pirelli eerder voorstelde).

    Gevolg zal dan (waarschijnlijk) zijn dat alle teams op de zelfde strategie gaan zitten.

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 11:08
  • bruintje

    Posts: 272

    Je weet toch dat 30 ronden rijden met één set banden risico's inhoud. Moet je niet komen zagen achteraf. Pirelli moet gewoon aan de teams duidelijk maken wat de veilige marge in waarin er kan gereden worden met de banden. Zijn dit nu 15 ronden, 20 of 25 ronden. Het is aan de teams om te beslissen wat ze gaan doen.
    Op Spa heb ik beelden gezien hoe ze de Raidaillon opstoven met shots van die Kerb. Redelijk heftig toch.

    • + 1
    • 26 aug 2015 - 11:09
    • neor2

      Posts: 1.542

      "Je weet toch dat 30 ronden rijden met één set banden risico's inhoud."

      Een paar jaar terug reden de teams nog complete races op één set banden, dus het aantal ronden zegt niets over het risico op een kapotte band.

      "Pirelli moet gewoon aan de teams duidelijk maken wat de veilige marge in waarin er kan gereden worden met de banden."

      Dat hebben ze in Spa gedaan, en gezegd dat 40 ronden mogelijk moest zijn. Daarnaast overleggen de teams hun strategie met Pirelli en Ferrari zat voor aanvang van de race al op een 1-stopper dus Pirelli wist hier vanaf.

      Het is gewoon belachelijk en ronduit gevaarlijk dat een band vanuit het niets ploft. Een paar jaar terug hadden we tenminste de "cliff" nog, vlak voordat een band er echt doorheen zat verloren de coureurs een seconde of 5 per ronde als laatste waarschuwing dat ze toch echt de pits op moesten gaan zoeken. De pace van Vettel was zondag nog prima op het moment van ploffen...

      • + 1
      • 26 aug 2015 - 12:02
  • Ik wacht ff op Woodface z'n reactie.........

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 11:14
  • Moeten ze nooit doen, hoeveelheid ronden gaan bepalen. Zou een enorme afgang zijn voor de leverancier maar ook voor de sport. Het hoogst haalbare (althans, dat vinden we) in de autosport gaat beperkingen wat betreft materiaal instellen?

    Ook de banden moeten juist het beste zijn, het sterkste, iconisch en betrouwbaar vooral. Het enige zou moeten zijn dat je 5 seconden trager gaat wanneer je het tot het einde zou gaan of dat de stukken eraf vliegen (destijds bij GoodYear was dat zo, maar de band bleef wel heel!). Dan ga je wel de pits in, zo moet het zijn, dat de rijder dusdanig traag wordt of gaat glibberen dat die eieren (banden) voor zijn geld kiest. Niet dat het ding ontploft, dan zit je NOOIT meer lekker in een snelle wagen je rondjes.

    Pirelli, ga je schamen.

    • + 3
    • 26 aug 2015 - 11:15
    • Inderdaad, Pirelli moet zich schamen. En nou gauw weg met die troep en Michelin met open armen ontvangen!

      • + 0
      • 26 aug 2015 - 13:21
  • Wordt inderdaad wel moe van dit materiaal zo langzamerhand.

    • + 2
    • 26 aug 2015 - 11:52
  • Ik begreep dat er een heleboel kleine stukjes carbon verspreid lagen over het circuit als gevolg van schades in de diverse raceklassen.

    Als zo'n stukje wordt opgeworpen door de voorbanden of de aerodynamica en verkeerd voor de acterband terecht komt dan snijdt het diep in het rubber.
    Hoe langer je rijdt met een band, hoe meer kans op beschadigingen, plus dat de band door slijtage ook steeds gevoeliger wordt.

    Het is echter geen verklaring voor hoe het kan dat in een keer het gehele loopvlak loslaat van het binnenste gedeelte van de band.
    In de beelden van de klapband van Vettel was te zien hoe na het loskomen van het loopvlak de achterband nog even intact bleef, opzwol als een dragsterband en toen alsnog uit elkaar spatte.
    Het loopvlak zat dus niet vast (genoeg) aan de rest van de band...

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 11:59
  • fre0n

    Posts: 538

    Het kwam volgens Pirelli toch niet door de band maar door coureurs die buiten de baan gingen, over brokstukken waren gereden of te lang hadden doorgereden?

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 12:26
  • LimboF1

    Posts: 6.201

    indien dit het geval is, dan is dit een kwalijke zaak. Dit geeft bij mij aan dat Pirelli dan niet in staat is veilig banden te produceren. Ik mag hopen dat Pirelli er nu met man en macht aan gewerkt wordt dit probleem te verhelpen.

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 12:50
    • De constructie van de schouder van de band zie ik ze niet in 10 dagen tijd even aanpassen. Dat wordt dus of een verplicht maximaal aantal rondjes op Monza. Of kunstmatige chicanes om de snelheid te verlagen. Beide oplossingen zijn zeer droevig.
      Kortom: Pirelli is niet F1-waardig en moet zo snel mogelijk verdwijnen.

      • + 0
      • 26 aug 2015 - 13:23
  • O jee, ik vrees een kunstmatige chicane op het lange rechte eind achterop het circuit van Monza...

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 13:19
  • Alfie

    Posts: 1.052

    Dat wordt dus morgen op de fiets naar het werk, ga dat risico met die Piirelli banden onder mijn auto niet nemen. ;-)

    • + 0
    • 26 aug 2015 - 20:42

US Grand Prix van Miami

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

    Sprint / Sprint startgrid

    18:00 - 19:00

    Race / Startgrid

    22:00 - 00:00

  • Sprint shootout

    22:30 - 23:15

    Kwalificatie

    22:00 - 23:00

    Snelste ronde

    22:00 - 00:00

USGrand Prix van Miami

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

  • Zaterdag weather-image

  • Sprint

    18:00 - 19:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    22:00 - 00:00

  • Vrijdag weather-image

  • Sprint shootout

    22:30 - 23:15

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    22:00 - 23:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    22:00 - 00:00

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Welk F1-commentaar gebruik jij tijdens een Grand Prix?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (36)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel
show sidebar